36 Yıl Sonra Bu Milli Parktaki İklim Değişikliği Beni Şaşırttı

Dahi kafalar

New member
Kuzeybatı Alaska’daki Arktik Ulusal Parkı’nın uzaklardaki Gates’inde gözlerden uzak olan Noatak Nehri sular altında kalan salımızı akıntı yönünde şiddetli bir rüzgara doğru itti. Kümülüs bulutları bir vadinin üzerinde olgunlaşmış meyveler gibi toplanmışken, dürbün ve sık sık harita danışmaları olmadan kaybolmuş hissedebileceğiniz kadar geniş bir vadide.

Kıyıya çarpmamak için, keskin gözlerim akan nehirde ve ellerimi küreklerde tutmak zorunda kaldım. Aşırı yağış nehri kıyılarından kaldırdığından (ve Bettles, Alaska’dan gelen yüzer uçak uçuşumuzu üç gün ertelediğinden), olası her kamp alanı çamurla kaplanmış ve sırılsıklam ıslanmaya bırakılmıştı.

Noatak Nehri’nde en son rehber olarak çalıştığımdan bu yana otuz altı yıl geçmişti. Bu yıl, hayal edilebilecek en vahşi ülkede sadece bir anı şeridinde uçmak yerine, iklim değişikliğinin bir zamanlar bildiğim yeri nasıl kökten değiştirdiğine şaşırdım.

Ruhsal yenilenme için tüm hayatım boyunca vahşi yerlere çekilen Noatak’ı 15 yaşındaki oğlum Alistair ve başka bir aile ile paylaşmak için nihai vahşi doğa gezisi olarak seçmiştim. Ayrıca Uzak Kuzey’de serin bir ara olacağına inandığım için Colorado’daki rekor sıcaklık ve orman yangını dumanından kaçmaya gelmiştim.


Sürpriz bir şekilde, sıcaklıklar art arda üç gün boyunca 90 derece Fahrenheit’e yaklaştı. Böcekler garip bir şekilde kalındı. Ağustosta, o ay başlayan donların kötü şöhretli sivrisinek bulutlarını öldüreceğini umarak gelmiştik. Ancak iklim değişikliği yazları uzatmış ve soğuğu geciktirmişti, bu yüzden kafa ağlarına ve böcek uyuşturucusuna ihtiyacımız vardı.

Alistair ve ben defalarca nehirde yüzerek serinledik, bu soğuk Kuzey’e yaptığım düzinelerce gezi sırasında hiç düşünmediğim bir aktiviteydi. Ancak son altı yılda Alaska’da kaydedilen en sıcak havalardan bazıları görüldü.

1982’de o nehirlerden aşağı ilk yolculuğumdan beri, Kuzey Kutbu’ndaki sıcaklıklar birkaç Fahrenhayt derece yükseldi. O zamanlar ağustosun ilk haftası kışlık giyinirdik. Ancak kısa bir süre sonra bilim adamları, Kuzey Kutbu’nun küresel ortalamanın iki katı kadar ısındığı konusunda uyarmaya başladılar. Alaska’nın bu bölümünden bu yana geçen on yıllar içinde anormal ısı dalgalarına ve orman yangınlarına maruz kaldı.

5 Ağustos’ta bir fırtına patladığında, sıcaklık 50’lere düştü ve biz Kuzey Kutbu Kapıları’ndan Noatak Ulusal Koruma Alanı’na doğru süzülürken tekrar yağmur yağdı. Bu iki park arasında paylaşılan yasal vahşi doğa, 13 milyon dönümden fazla uzanıyor ve bu da onu, değiştirilmemiş en büyük nehir sistemini barındıran ülkenin en büyük engellenmemiş arazisi yapıyor. Ancak bölgenin koruma statüsü, iklim değişikliği anormallikleri dizisi göz önüne alındığında yetersiz bir teselli gibi görünüyor.

Bunlardan biri, Kuzey Yarımküre’nin neredeyse dörtte birini kaplayan donmuş toprak olan permafrost’un çözülmesidir. Alistair’e küresel ısınmanın permafrost’u meşhur dondurucudan aldığını açıkladım. Çağlar boyu süren kabuklu dünya hareketi, buzul kazıma ve toprak birikimi, eski bitki yaşam kütlelerini karıştırdı ve yeraltına itti ve çürümeden önce her şeyi permafrost’a dondurdu. Bu donmuş toprakta, Sanayi Devrimi başladığından beri insanlığın saldığından daha fazla karbon var.


Şimdi mutfak tezgahında donmuş ıspanak kalmış gibi. Permafrost ayrışmaya ve atmosfere karbon ve metan salmaya başladı – bu da zaten gezegensel ısınmaya neden olan insan kaynaklı sera gazlarına katkıda bulunuyor.

Çözülmenin etkileri açıkça görülüyordu.

1980’lerdeki tundra yürüyüşlerimde ayaklarım çoğunlukla kuru kaldı; bu sefer, donmuş permafrostla sırılsıklam olmuş tundrada yürürken botlarımızı defalarca ıslattık. Yukarıdaki dağlar kardan yoksundu. Gates of the Arctic’de yıl boyu süren kar örtüsü neredeyse tamamen yok oldu. Bir araştırmaya göre, 1985’te görülen 34 mil karelik beyaz kar alanlarından 2017’ye kadar sadece dört mil kare kaldı.

Noatak’ta, taşlar düşerken ve nehre alüvyon yağarken, sallarımızı çözülmekte olan nehir kıyılarının etrafında çevirmek zorunda kaldık. İçme suyu filtremiz yerinden çıkan tortudan tekrar tekrar tıkandı.

2008’de Noatak Nehri ve Brooks Sıradağları’ndan bir görünüm. Gates of the Arctic’de yıl boyu süren kar örtüsü neredeyse tamamen yok oldu. Kredi. . . Scott Dickerson / Tasarım Resimleri, Getty Images aracılığıyla

Sonuçlar, küçük ve büyük şekillerde yığılır.

Bölgenin daha küçük nehirleri ve akarsuları üzerinde yakın zamanda yapılan bir araştırma, çözülen permafrost’un suları soğuttuğunu ve biyologların somon üremesine zarar verebileceğini söyledi. Bu, geçim için somon balığına bağlı olan uzak aşağı havza toplulukları için uzun vadeli endişeleri artırıyor.

İçeri girerken, yemyeşil tundraya açılan termokarstlar olarak bilinen sulu kraterler de görmüştük. Bunlar, çözülen permafrost üzerindeki yüzey buzunun erimesinden kaynaklanır. Çevredeki tundra duvarları tereyağı gibi eridiği için göller de havzalarından taştı.

Odunsu çalılar, iklim onlar için daha misafirperver hale geldiğinden, tundra ve alçak çimenli alanlar üzerinde kuzeye doğru hareket ediyor. Çalılar, güneş ısısının daha fazlasını kar ve zeminden ve permafrost’a aktarır. 1982’de, Noatak’ın yüksek bir kıyısında, diz boyu cüce huş ağacı ve çimenlerin arasında bir kurt ailesinin yaşadığı bir mağara keşfettim; bugün nehir kıyılarının çoğu başları yüksek söğütlerle süslenmiştir.


Bitkiler, yaban hayatı için enerji arzının ve habitatın büyük bir bölümünü barındırdığından, bu “Kuzey Kutbu’nun yeşillendirilmesi” tüm ekosistemi değiştiriyor. Bu odunsu çalılar tarafından çizilen geyik, kunduz ve kar ayakkabılı tavşanlar şimdi kuzeye doğru hareket ediyor ve daha fazla değişikliğe neden oluyor. Çalılar ayrıca bölgeden geçen 250.000’den fazla ren geyiği için temel bir besin olan liken örtüsünü de azaltır, bazıları buzağılama alanlarına göç ederken ve göç ederken 2.700 mil yol kat eder.

Gördüğümüz tüm değişikliklere rağmen, Pingo Gölü’nden Kavachurak Gölü’ne 90 millik, altı günlük yolculuğumuzda yalnızca bir kişiyi görebildiğimiz kadar uzak ve seyahat edilmemiş bir vahşi doğada eğlendik. Nehirde grayling yakaladık ve sıcak güneşten destekli bir sal altında korunurken akşam yemeği için soteledik. Yabani yaban mersini yedik. Bir tepenin tepesinde böcekleri bastıran bir rüzgarda bir saat boyunca varlığımızdan habersiz bir bozayı ve yavrularını izledik, tundra boyunca yuvarlandı ve sıçradı.

Bütün bunlar, binlerce yıldır yaptıkları gibi, yavrularını yazlık buzağılama alanlarından aşağı ren geyiği olarak yönetti. Çoğunu görmedik, ama onların orada, bir yerde, senkronize, bin katlı topluluklar halinde dörtnala koşturduklarını, birkaç santim arayla ama asla birbirlerini itmediklerini, bacaklarının kastanyetlerin gerçek bir orkestrası olduğunu, toynaklarının taşlara çarptığını biliyorduk. Bu alaca renkli yaratıklar, son büyük vahşi yerlerimizden birinin içinden duman filizleri gibi kadim patikaları boyunca sürüklenirler.

Kongre ve geçmişteki başkanlar tarafından gelecek nesiller için anıtlar olarak tasarlanan bu parklar demokrasimizin önemli bir hazinesidir. Şimdi, ılıman dünyada henüz görülmemiş şekillerde Kuzey Kutbu’na çarpan iklim değişikliğinin geleceğine bir bakış sunuyorlar.

Bir gece uyuyamadım, uyuklayan oğlumun yanından geçtim ve bir gökkuşağı nehrin üzerinde cennetten bir köprü gibi kavis çizerken, çadırımızdan gece yarısı gün batımının gerçeküstü yumuşak ışığına çıktım. Böyle zamanlarda sadece iki oğlumu ve onların ve tüm gelecek nesillerimizin aşırı ısınmış bir gezegenin belirsizlikleriyle nasıl yüz yüze kalacaklarını düşünebiliyordum.


Jon Waterman eski bir milli park korucusu ve National Geographic’in “Ulusal Parklar Atlası”nın yazarıdır. ”

The Times yayınlamaya kararlıdır harf çeşitliliği editöre. Bu veya makalelerimizden herhangi biri hakkında ne düşündüğünüzü duymak isteriz. İşte bazıları ipuçları . Ve işte e-postamız: harfler@nytimes. com .

The New York Times Opinion bölümünü takip edin
Facebook , Twitter (@NYTopinion) ve Instagram .
 
Üst